hagyma
Mindennapok

Milyen vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz a hagyma?

A hagyma az egyik legnépszerűbb zöldségnövény. Sok nemzet körében ismert. Mindannyian jól tudjuk, hogy a hagymát lehet enni nyersen, párolva, sütve, befőzve.

És ritkán gondolunk arra, hogy mi hasznos a hagymában, mi a vitamin-összetétele. Erről a cikkben fogunk beszélni.

Milyen vitaminokat tartalmaz a hagyma?

A hagymában gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban, valamint kiváló ízvilágában széles körben keresett a főzés során.

A hagyma a következőket tartalmazza:

  • C-vitamin vagy aszkorbinsav: Jól ismert antioxidáns, melynek köszönhetően kollagén termelődik a szervezetben. Szerepe jelentős: felelős a sejtek megfiatalításáért és regenerációjáért, a bőr, a csontszövet, az erek és egyebek megújulásáért és képződéséért. A C-vitamin jótékony hatással van az immunrendszerre, részt vesz a szervezet redox folyamataiban.
  • Az A- vitamin, amelynek az emberi immunrendszer köszönheti létezését. A béta-karotin egyben antioxidáns is. Aktívan befolyásolja a vizuális funkciót és az idegrendszer számos funkcióját. Részt vesz a hormontermelésben, a csontképzésben. A nők anyatejének minősége és mennyisége közvetlenül függ az A-vitamintól.
  • B1-vitamin vagy tiamin. “Feladatai” közé tartozik az anyagcsere megfelelő lefolyásának biztosítása. Ne higgye, hogy az idegsejtek nem regenerálódnak. Ez a vitamin nemcsak az idegrendszer sejtjeinek képződéséért, hanem a szisztémás megújulásért is felelős. Tiamin nélkül elképzelhetetlen a genetikai információ normális átvitele a sejtek között a szaporodás során.
  • A riboflavin vagy a B2 -vitamin aktívan részt vesz a hematopoiesis folyamatában. Az ő részvétele nélkül a mellékvesék normális működése lehetetlen. Ezenkívül megvédi a látószerveket az ultraibolya sugárzástól. A B2-vitamin részt vesz az idegsejtek szintézisében a központi és a perifériás idegrendszerben.
  • A B9 -vitamin (más néven folsav) hasznos a nők számára a terhesség alatt. Fontos szerepet játszik a DNS és a magzat idegrendszerének kialakításában. Ezenkívül a folsav növeli a nők termékenységét.
  • Az E-vitamin (tokoferol) elősegíti a szervezet összes rendszerének megújulását, és antioxidáns tulajdonságainak köszönhetően megvédi a káros tényezőktől. Részt vesz a fehérjék és zsírok asszimilációs folyamatában. A tokoferol befolyásolja az emberi immunitás erősítését, és a hematopoiesis folyamatában segít normalizálni a véralvadást és felgyorsítani a gyógyulást. Az E-vitamin a reproduktív rendszer működésére is hatással van, alkalmazása a meddőség megelőzésére szolgál.
  • A PP-vitamin (niacin, nikotinsav) felelős a szervezet cukor- és koleszterinszintjéért, az energiatermelésért.

Milyen ásványi anyagokat tartalmaz a hagyma?

A hagyma nagy mennyiségben tartalmaz egy speciális anyagot – a kvercetin nevű flavonoidot, amely lebontja a zsírt és lassítja a rákos sejtek növekedését.

A hagyma baktériumölő hatásáról ismert fitoncideket, valamint cukrokat, szerves savakat és ásványi anyagokat tartalmaz.

Csípős és specifikus illat ez a zöldség illóolajának köszönhető.

Hány hagymát érdemes fogyasztani a haszon érdekében?

Ahhoz, hogy a hagymából a lehető legjobb hatást hozzuk ki, érdemes megjegyezni, hogy 150 g ebből a zöldségből (körülbelül egy nagy hagyma) az emberi szervezet számára szükséges napi vitaminmennyiség felét és a hagymában található nyomelemek szükséges mennyiségének egyötödét tartalmazza.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.