Hírek,  Tech

Mi vár a közösségi médiára?

Jay Springett, a technológiai stratégaként és podcast házigazdaként ismert személyiség, nemrégiben a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazásra regisztrált, pusztán kíváncsiságból. Azóta több mint hat hónapot töltött el az alkalmazásban, amelynek lényege, hogy az emberek és mesterséges intelligencia által létrehozott karakterek interakciójára ad lehetőséget. Springett elmondta, hogy az online személyisége idővel fejlődött, mivel folyamatosan interakcióba lépett más mesterséges karakterekkel, és még egy saját Beanie Babies gyűjteményt is létrehozott. „Olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban” – fogalmazott a BBC-nek adott interjújában. Kiemelte, hogy a Butterflies AI használata során nem úgy érezte, hogy részt vesz a közösségi médiában, mint más platformokon, inkább megfigyelőként tekintett a történésekre. „Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy továbbra is figyeljem” – tette hozzá.

A Butterflies AI-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások jelenleg egyre inkább próbálnak teret nyerni, mivel a felhasználók körében egyre nagyobb elégedetlenség tapasztalható a nagy közösségi média óriásokkal szemben. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. Nemcsak az X szenvedett el ilyen drámai visszaesést; a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tinédzserek körében a Facebook és az X használata csupán a harmadik részre csökkent az egy évtizeddel ezelőtti háromnegyedes arányhoz képest.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média vállalat, amely jelentős növekedést mutatott az utóbbi időszakban. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót szerzett, gyakran az X rovására. A Bluesky sikere azonban nem csupán a megfelelő időzítésnek köszönhető, hanem a platform új, testreszabható architektúrájának is. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy a felhasználók maguk válasszák meg, hogyan moderálják a hírfolyamaikat, és milyen típusú posztokat ajánl a számukra az algoritmus. Ha valaki nem kedveli a Bluesky általános diskurzusát, egyszerűen átválthat a „barátok körében népszerű” hírfolyamra, hogy láthassa, mit osztanak meg azok, akiket követ.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője azonban figyelmeztetett, hogy a Bluesky számára nem lesz egyszerű felvenni a versenyt a Facebook és az X méretével. Az egyensúly megteremtése a bevételszerzés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között komoly kihívásokat jelent. Ezt a problémát próbálja orvosolni a Free Our Feeds nevű, hírességek által támogatott alapítvány, amely olyan neves nevek mögött áll, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész. Az alapítvány célja, hogy három éven belül 30 millió dollárt gyűjtsön össze, hogy támogassa az AT Protocol alapú nyitott közösségi média ökoszisztémát, amely a Bluesky-t is működteti.

Robin Berjon, a Free Our Feeds kilenc őrzőjének egyike elmondta, hogy a Bluesky máris erős alapot teremtett a közösségi média infrastruktúrájának megosztásához, de amíg ők maradnak az infrastruktúra elsődleges üzemeltetői, fennáll a kockázat, hogy nem fogják a közérdeket szolgálni. Az újonnan megjelenő platformok számára a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály, amely Metcalfe törvényével is összefügg. Ez a törvény kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ezért a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, ami lehetővé teszi számukra, hogy folyamatosan növekedjenek, míg kiszorítják a kisebb szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek vezetője Evan Prodromou, olyan stratégiát dolgozott ki, amely segíthet ezen akadályok leküzdésében. Céljuk, hogy megszüntessék a jelenlegi helyzetet, ahol a felhasználók folyamatosan váltogatják kedvenc szolgáltatásaikat. A Social Web Foundation olyan platformot fejleszt, amely képes tartalmat szolgáltatni az összes közösségi média platformról egy helyen. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a különböző közösségi média cégek közötti együttműködést. Prodromou reményei szerint az ilyen típusú interoperabilitás lehetővé teszi, hogy a kisebb szolgáltatások hasonló értéket nyújtsanak, mint a nagy, monolitikus platformok.

A jövő közösségi média tája nemcsak a nagy cégekről fog szólni. Az utóbbi években számos új, egyedi közösségi alkalmazás jelent meg a piacon. Az egyik ilyen a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem arra ösztönzi az embereket, hogy online szociális életet éljenek, hanem arra figyelmezteti őket, amikor egy városban vagy eseményen találkoznak ismerősükkel, ezzel bátorítva az élő kapcsolatok kialakítását. Molly DeWolf Swenson, a Mozi társalapítója elmondta, hogy eddig egyetlen alkalmazás sem tudta megmondani, hogy éppen hol tartózkodnak a barátai, vagy hogy a helyi barátai éppen mivel foglalkoznak.

Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója hisz abban, hogy az ilyen innovációk új korszakot nyithatnak a közösségi médiában, ahol számos új és érdekes típusú közösségi hálózat jelenik meg, kínálva ezzel a felhasználóknak több lehetőséget. Reméli, hogy a Flipboard Surf alkalmazása segíthet az embereknek eligibilitásban egy zavaros közösségi média ökoszisztémában, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírfolyamon keresztül böngésszenek a különböző platformok posztjai között, beleértve a Threads-t, Bluesky-t és a YouTube-ot is. A jövőben valószínűleg nem egyetlen szolgáltatás fogja helyettesíteni a régi Facebookot vagy Twittert, hanem több különböző szolgáltatás fogja elvonni a felhasználók figyelmét az eddig megszokott, egységes hírfolyam élményétől, és a felhasználói szokások a változó lehetőségekkel együtt fognak alakulni.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük