Milyen a tökéletes mikrofon?
Köztudott, hogy egy mozi vagy televíziós produkció sikerének garanciája a kiváló hangminőség. Nincs is rosszabb, mint egy remek kép rossz minőségű hanggal, ahol a néző ahelyett, hogy az üzenetre koncentrálna, bosszankodik, hogy nem hall semmit.
Ugyanez igaz a YouTube-on, a TikTokon vagy a vlogokon való videók készítésére is. A rossz minőségű hang vlogolás közben olyannyira irritálhatja a nézőt, hogy egyszerűen nem nézi meg a videónkat a végéig. Ily módon pedig elveszítjük őt, akitől az internetes szférában való „létünk” függ. Éppen ezért egyre gyakrabban van szükség megfelelő mikrofonokra otthon is. Neked van már? Egyáltalán milyen a tökéletes mikrofon?
Mire használjuk a mikrofont?
A mikrofon kiválasztását mindig a legjobb azzal kezdeni, hogy meghatározod, hogy mire fogod használni. Ehhez át kell gondolni, hogy milyen hangforrásokat rögzítesz leggyakrabban (ének, különféle hangszerek, saját beszéd, több irányból jövő beszélgetés), és milyen körülmények között fogsz dolgozni (helyiség mérete, akusztika vagy annak hiánya, munkavégzés egy vagy több hangforrás). Ennek alapján tudjuk majd meghatározni, hogy milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie az igényeinknek leginkább megfelelő mikrofonnak. Érdemes megpróbálni válaszolni ezekre a kérdésekre, mert kizárólag ezek alapján fogunk tudni dönteni a piacon található nem kisszámú mikrofontípus között. Egyébként ajánljuk figyelmedbe a Shure mikrofon opcióit!
Mikrofontípusok
Az első döntés, amit általában meghozunk, amikor mikrofont keresünk, hogy kiválasztjuk a minket érdeklő típust. Most a mikrofonok két fő kategóriájára, a kondenzátorra és a dinamikus mikrofonokra összpontosítunk, és megvizsgáljuk őket lehetséges alkalmazásuk tekintetében egy otthoni stúdióban. A stúdiómikrofonok leggyakoribb típusa a kondenzátor mikrofon. Általában nagy érzékenység, pontos tranziens reprodukálás, viszonylag széles frekvencia átvitel és semleges hangjellemzők jellemzik őket. Ennek köszönhetően a hangfelvételeken a legapróbb hangárnyalatokat is képesek reprodukálni, ami nagyszerű és nagyon sokoldalú eszközzé teszi őket ének és akusztikus hangszerek rögzítéséhez. Nagy érzékenységük miatt azonban problémákat okozhatnak, ha nagyon nagy hangerővel rögzítenek hangforrásokat. A nagy érzékenység hátránya az is, hogy a kondenzátor mikrofonok érzékenyebbek a helyiség akusztikai problémáira.
A hangstúdiókban sokkal kevésbé használják a dinamikus mikrofonok típusát, amelyek általában a színpadokon és minden más helyen uralkodnak, ahol élő zenét adnak elő. A kondenzátor mikrofonokhoz képest sokkal alacsonyabb érzékenységet, szűkebb frekvencia-átvitelt és kevésbé semleges hangjellemzőket kínálnak. Ezek a funkciók általában a dinamikus mikrofonok ellen szólnak, ezért kevésbé népszerűek a stúdiókban, de bizonyos helyzetekben előnyt jelenthetnek. Az alacsonyabb érzékenység jól működik nagy hangerősségű hangok rögzítésekor, amelyekkel a kondenzátor mikrofonoknak problémái lehetnek. Akkor is hasznos, ha rossz körülmények között vagyunk kénytelenek rögzíteni, mivel ezáltal a dinamikus mikrofonok kevésbé lesznek kitéve a szobaakusztikai problémáknak és a nem kívánt zajnak.