
Üres polcok az M&S boltokban a kibertámadás után
A Marks & Spencer (M&S) áruházakban az utóbbi időszakban komoly gondok merültek fel, mivel a kiskereskedő egy kibertámadás következményeként üres élelmiszersorokkal szembesül. Az online rendeléseket péntek óta felfüggesztették a cég honlapján és alkalmazásában, miután a húsvéti hétvégén problémák adódtak a kontakt nélküli fizetéssel és a Click & Collect szolgáltatással. A BBC értesülései szerint az élelmiszerellátottság a hét végére normalizálódhat, de addig is a helyzet bizonytalanságot okoz a vásárlók körében.
A kibertámadás mögött a DragonForce nevű bűnözői csoport áll, amely viszonylag új szereplő a piacon. Az információk szerint a csoport több millió fontos váltságdíjat követel a szupermarketből, hogy véget vessen a támadásnak. Kevin Beaumont, a kiberbiztonsági kutató elmondta, hogy M&S egy zsarolóvírus csoporttal áll szemben, amely megpróbálja kicsikarni a cégből a pénzt. A DragonForce a zsarolóprogramok használatával igyekszik megzavarni áldozatai számítógépeit, ezzel titkos információkat is ellopva, hogy azokat alkupozícióként használják fel.
A DragonForce 2023 augusztusa óta kezdett el globális áldozatokat támadni, és a „ransomware as a service” modellt követi, ami azt jelenti, hogy bármilyen kiberbűnöző bérelheti a rosszindulatú szoftvereket, hogy azokkal támadja meg a célpontokat, ha cserébe a DragonForce-nak juttat egy részesedést. A hírek szerint az M&S-t ért támadás mögött álló egyéni hackerek kiléte még nem tisztázott, de néhány szakértő egy laza struktúrájú csoportot, a Scattered Spider-t gyanítja.
Az üres polcok elterjedtsége még nem teljesen világos, de a kiskereskedő megerősítette, hogy „korlátozott elérhetőségek vannak egyes üzletekben”. A zavarokat az okozza, hogy a cég kénytelen volt offline állapotba helyezni néhány élelmiszerrel kapcsolatos rendszerét. Az M&S alternatív folyamatokat alkalmaz a termékek elérhetőségének javítása érdekében, hogy minél hamarabb visszatérhessen a normális működéshez. A londoni Marble Arch üzletében az üres polcokon figyelmeztető táblák tájékoztatják a vásárlókat arról, hogy „kérjük, legyenek türelemmel, míg megoldjuk a termékek elérhetőségét érintő technikai problémákat”.
A vásárlók között számosan tapasztalták az üres polcokat. Az 52 éves Dot, aki rendszeresen jár az M&S-be, elmondta, hogy sok polc üresen állt. „Kerestem a kedvenc kekszemet, de nem tudtam megtalálni” – nyilatkozta. A 76 éves Ken is észlelte a korlátozott készletet, de dicsérte a személyzetet, akik a kibertámadás ellenére „tökéletesen bájosak” voltak. A cég emellett zavarokat tapasztal a termékek egy kis részének szállításában is, amelyeket az Ocado biztosít, ami az M&S online rendeléseit kezeli és részben a cég tulajdonában van.
Bár a kontakt nélküli fizetéssel és a Click & Collect szolgáltatással kapcsolatos problémák már megoldódtak, a vásárlók még mindig nem tudnak online rendeléseket leadni. Az M&S ruházati és háztartási termékeinek egyharmada az Egyesült Királyságban az online platformjain keresztül értékesítik, amely körülbelül 1,2 milliárd fontos forgalmat jelentett a legutóbbi pénzügyi jelentésük szerint. A cég részvényei kedden reggel kissé emelkedtek, de az utolsó öt nap alatt 4,6%-kal csökkentek, különösen pénteken, amikor bejelentették, hogy felfüggesztik az online rendeléseket.
A kibertámadás következményei valószínűleg csökkentik a cég nyereségét, mivel sok vásárló más üzletekben keres majd alternatívát. Nayna McIntosh, az M&S korábbi végrehajtó bizottsági tagja és a Hope Fashion alapítója úgy fogalmazott, hogy az online rendelés leállítása „szinte olyan, mintha az ember egyik végtagját vágnák le”. Hozzátette, hogy az M&S népszerű márka, így a vásárlók valószínűleg megértéssel fogadják a helyzetet, amennyiben átlátható tájékoztatást kapnak a cég részéről.
Az M&S nem az egyetlen cég, amely az utóbbi időszakban zavarokat szenvedett el online rendszereiben. A Morrisons szupermarket például problémákkal küzdött a karácsonyi rendelések során, míg a Barclays és a Lloyds bankok is leállásokkal néztek szembe. Az M&S képviselője szerint a cég proaktív módon kezeli a helyzetet, és igyekeznek mielőbb visszaállítani a normális működést.

